Yoga voor volwassenen programma

Hatha Yoga

Bij de Hatha Yoga ligt het accent op ademhaling- losmaken-concentratie en ontspanningsoefeningen om van daaruit te komen tot lichaamshoudingen. De oefeningen verlopen langzaam en met aandacht.

Zo kun je voelen wanneer en wat je lichaam aangeeft. Het is niet van belang dat je de oefeningen perfect of volledig uitvoert, juist in het leren aanvoelen waar je grenzen liggen en deze te accepteren ligt de werking van de yoga. Na verloop van tijd zul je merken dat soortgelijke grenzen, ook in het dagelijkse leven, op tijd worden aangegeven. Door hiernaar te luisteren zul je tijdig en effectief kunnen reageren. Naarmate de oefeningen vaker worden gedaan zul je bemerken dat je grenzen ook kan verleggen. Spieren en gewrichten van de rug en de ledematen worden soepel en spanningen lossen op, waardoor je energie weer beschikbaar komt. Door yoga zul je hier ook meer en meer bewust van raken.

zwaanhouding

Dru Yoga (alleen op maandagavond)

Wat houdt een les yoga en meditatie in? In deze lessen wordt yoga beoefend op een heel rustige, bijna meditatieve manier. Het gaat om eenvoudige lichamelijke houdingen en bewegingen. Iedereen kan ze op zijn of haar eigen niveau meedoen. Tijdens de yoga ben je met je aandacht volledig bij je lichaam. In alle houdingen en bewegingen staat daarbij de ademhaling centraal. Zo ontstaat als vanzelf de verbinding van je lichaam met je geest en komt er niet alleen ontspanning in je lichaam maar ook rust in je hoofd.

De meditatie vindt onder begeleiding plaats. Je leert verschillende methoden om te mediteren (o.a. op adem, voorwerp, geleide meditatie). Je leert jezelf en je gedachten te observeren en je ervaringen, gedachten en gevoelens te laten voor wat ze zijn. De duur van de meditatie wordt langzaam opgebouwd.